Monday, October 24, 2011

Masterchef In D Houz ~ Choc Moist

Sangat syoik cuti berderet, ari ni coti, esok kerja then coti balik wah kan seronok kalo setiap mggu camni hehe... bulan jatuh ke riba pun lum tentu bole hehehe...

Assalammualaikum semua!!!...yaa tau lama dah tak datang menyapu disini, tarak masa huhuhu.... sejak 2-3 ari ni asik laaa nak makan cake... nasi tak berapa lalu sangat seminggu 2 ni, tapi kalo cake yaaa berselera tul... ari ni mode membaking udah mari, so apa lagi memandangkan tekak pun asik nak makan cake aje, kalo ari2 nak beli tak baloi, takat cake biasa2 ok laa lagi tapi kalo cheesecake haaa sapa nak menjawabnye....

Jadinye ari ni hari baking sedunia, jauh giler chef ni datang memcemar duli, bukan senang nak dapat peluang calang2 ni....errrmm siapakah gerangan empunya diri...mau tau sapa dia...meh tengok aksi2 Masterchef nie...

:


memperkenalkan....Masterchef in d Houz.....

:

taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Chef Qasrina...

:

phewiiiiittttt

:

ada gaya masterchef x
ngan penuh perasaan mengacau adunan
melompat2 si  Aqies bila tengok kek dia menaik...

 dan ini laa hasilnye...sedap weh..
Choc Moist Cake
tak dan nak tunggu sejuk dan ngap....

Choc Moist Cake

Bahan2nya
1 cawan minyak + 2 sudu minyak ziatun 
(ku derhaka hokey..konon kearah pemakanan sihat hehe)
1 3/4 cawan gula (tp Qies guna 1 1/2 cwn aje, sbb tak suka manis2)
3 biji telur
1/2 sudu esen vanila
1 1/2 cawan susu segar

Diayak
2 1/2 cawan tepung serbaguna
6 sudu besar serbuk koko
1 1/2 sudu kecil soda bikarbonat

Topping
175gm coklat masakan
75gm krim putar
1 sudu besar butter

* masukkan semua bahan kedalam periuk dan masak secara double boiled. Apabila campuran cair dan sebati, angkat dan biarkan seketika sebelum dimasukkan kedalam peti ais, dan kacau sekali sekala sehingga adunan hampir pekat, bolehlah disapukan keatas kek/dituang ke atas cupcakes.

Cara2nya.  

1.  Pukul minyak + gula hingga berkrim, masukkan telur satu persatu berserta esen vanila, pukul hingga sebati.
2.  Masukkan secara berselang seli bahan ayak dengan susu segar kedalam adunan kacau hingga sebati.
3.  Masukkan adunan ke dalam loyang(digriskan) atau bekas cupcakes. Bakar diantara 40 - 50 minit (cupcakes antara 30-40 minit)
4. Setelah masak biarkan sejuk sebelum diletakkan topping.

selamat mencuba!!!

10 comments:

missSenget said...

cop buat menantu..!!

Naqies said...

ahak2...sungguh kah..si Aqies ni maintenance tinggi ooo sanggup kah

roha said...

WOW..menyelerakan

Naqies said...

Hi roha...yesza..mmg yummy...

tiefazatie said...

wah..pandai dh anak dara nie masak kek ye..

Naqies said...

dia bising 'asik2 mama aje yg masak, aqies pun nak main masak2 gak hehehe...

EyA edamanhatiku said...

waa moist cke...huh slmat tinggal diet hehe

Naqies said...

choc moist cara sihat akak tambah olive oil sekali hehehe..konon nak sedapkan ati

tiefazatie said...

owh..haha..comel la aqies nie..=)

Naqies said...

mau tak comey..tgk laa mamanye hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Auto Backlink