Friday, February 4, 2011

Syioknye Balik Kampung

Balik kampung!!!! waaa Qies suka sangat balik kampung hokey, sebabkan macam2 yang bole dimakan bila balik kampung terutama sekali masakan emak apa lagi kalo bukan masakan kampung cam asam pedas ikan mayong, urap pengaga, masak lemak belimbing buluh pekena lak ngan sambal belacan waduh2 terduduk oooo....sorry ye Qies ni beronline dari kampung, citer lain tak de selain dari citer makan2 aje laaa hehee...

Tapi antara yang paling Qies suka bila balik kampung kat Muar ni ialah ulam2an, mak Qies rajin menanam so tergerak aje apa jenis ulam nak makan terus aje kuar petik, fresh gitu. Paling feberet ulam pucuk tenggek burung @ pucuk cabang 3, berpinggan2 makan ooooo....Yuk g melawat kebun kecil mak Qies walaupun sekangkang kera aje tapi macam2 ada hehee..
tu dia daun kesum dah ler besar tinggi kat sekaki tu huhu geram seh tgk..

pucuk selasih sedapnye

temu antara feberet Qies sbb rasa cam kuini muda ranggup yum2

pucuk tenggek burung @ cabang tiga ..feberet Qies...

pucuk buas buat celur cicah sambal asam fullaweh berpeluh2...

bapak besar pegaga nie dapat 3 helai udah cukup hehehe..
psst ni bukan pegaga cina yg besar2 licin tu..ni pegaga kampung hokey...

Ulaman ni banyak khasiatnye bukan untuk awet muda aje tapi macam2 laa ada ulaman yang bole diamalkan tuk mengurangkan atau tekanan darah tinggi, kencing manis, kurang darah dan macam2 lagi ooo dan juga sangat baik tuk kesihatan dalaman badan gak nak2 orang pompuan ni macam2 nak kena jaga ish2...bukan senang tau jadi pompuan nie hehe...

Ni lak antara buah feberet yang Qies musti cari kalo balik kampung .... cecah lak ngan kuah rojak petis buatan air tangan mak...marbeles..
pokok jambu air baru nak berbunga tapi ni pokok kat rumah atok

buah nam-nam @ katak puru susah oo nak dapat buah ni skrang...
mempelam rumah atok, abih ku sesah, tak menahan tengok oooo
pastu potong2 buat cam ni
balik rumah terus kuarkan kuar rojak petis ..wah2..heaven tul

dah puas keliling kebun ngan tangan penuh ngan ulam2 apa lagi berperang laa didapur menu plg cepat Qies buat kerabu mangga campur ngan ulaman, pastu ulam yang lebih tu buat lawan makan ngan sambal belacan mempelam wah2...perut dah membuak2 ni makan tak berhenti2 kalo balik kampung...sangat rasa bersalah tau, rasa bersalah kalo tak makan nak2 kalo mak yang masak, tapi tetap rasa bersalah sebab terlebih makan huhuhu
mana mampu nak menolak rezeki camni kan ..harus laa terliur hoho

Sangat syoik ooooooo balik kampung, sapa yang masih ada kampung bawak2 ler jenguk2 kampung sementara ada... teringat lak lagu dendangan arwah Sudirman... Oooooo balik kampung..ooo balik kampung oooo balik kampung..hati girang.... yeszaaa

6 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Qies

serupa ler kita
bila balik kampung, segala mak nenek ulam kena bedal...makan pun berganda ganda

ps:makan banyak tak takut naik badan ke ...he he

Wassalam

g0m0k9enDek said...

amboi akakkkk.. muor kat ner???

Miss Bluepinkiey said...

sedap nye...hadooihhh..terliur tengok ulam2 tuh...T_T

missSenget said...

adoiiii kak qies...
sedapnye....~!!!

lama x makan pucuk buas...

Naqies said...

Salam,Rozali masakan kg mmg sedap kalo dilawankan ngan ulam..

Naqies said...

AdikGomok : akak kat bukit bakri laa sayang,
Miss Blue : betul2 ulam ni pembuka selera kurang2 3 pinggan makan hehehe
Miss senget : pucuk buas payah dpt daa laa ni huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Auto Backlink