Monday, October 8, 2012

Udang Galah Masak Lemak Cili Api

Assalammualaikum...
Maaf lama giler tak menjenguk ke sini, kebisian yang teramat2 sangat huhuhu... Kalo nak diikutkan banyak benda yang nak diceritakan tapi tu laa tak berkesempatan untuk mencoretkannye. 

Untuk mengelakkan dari blog ni menjadi Suci Dalam Debu adalah baiknye Qies parking entry resepi dulu, ye entry resepi paling senang nak dibuat sbb tak perlu nak karang mengarang hahaha... So pagi semalam kami terjah membeli belah di Pasar Tani Kuantan, dapat lak udang galah vava apa lagi, udang galah buat masak lemak berapi laa baru terangkatkan... so apa lagi, balik terus bermain masak2 kat dapur. Jom layan resepi..
Udang Galah Masak Lemak Cili Api
Bahan Tumbuk
1 inci Kunyit hidup
20 biji Cili Api
2 ulas bawang merah kecil
3 ulas bawang putih

Bahan2 lain
7-10 ekor Udang galah
1 helai Daun kunyit (dihiris halus)
1 biji ubi kentang di potong dadu
1 keping Asam keping (ganti ngan belimbing buluh pun ok jugak)
1 cawan Santan pekat
Air secukupnya tuk kuah
Garam secukupnye

Cara-caranye
1.  Masukkan santan dan air kedalam periuk bersama2 ngan bahan tumbuk dan kentang.
2. Pastikan kuah sentiasa dikacau untuk mengelakkan dari pecah minyak.
3. Apabila kentang hampir empuk, masukkan udang, asam keping/ belimbing buluh.
4. Perasakan garam dan masukkan daun kunyit, kacau sebati dan matikan api.

Selamat mencuba... 

p/s : hilang dah sikit habuk2 kat rumah ni hehehe... c u next entry, insyaallah

1 comment:

Chenta Eyfa Latieyfa said...

wahhh my fave tu..dap nyeww

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Auto Backlink