Thursday, July 30, 2009

Saigon @ Ho Chin Minh City ~ Part 4

3rd Day(13 July 2009)
Trip to Delta Mekong

Pepagi kami berempat dah terconggok kat lobby hotel...janji sharp kul 9.00 am pickup datang amik...last2 kul 9.30am baru sampai...so bergerak ke tempat agent dari situ kami amik bus trip untuk ke jeti. Perjalanan mengambil masa 3 jam...adoi kebas montot weh...sepanjang perjalanan tu cuma 1 stop ajer dalam 10 minit...aktiviti dalam bus tak de lain...membuta ajer ler, aku naik penat dah 3 kali tido 3 kali jaga tak sampai2 lagi adeh...jam 12.30tgh sampai ler kami ke Jeti...

Di jeti ade sesi briefing touring, ade 4 island kat Delta ni Unicorn Island, Phoenix island, Tortoise Island & Dragon Island...diantara 4 pulau tu kami pergi 2 pulau ajer...sbb cukup masa dari jeti kami berlepas menaiki bot ke menuju ke pulau2.
makan buah mata kucing ajer ler dulu

1st stop Phonenix island kami dibawa melawat kebun buah mata kucing...geram seh tgk buah mata kucing kat situ...disini gak dibawak melihat cara membuat rice paper...bla..bla..bla...then meneruskan perjalanan ke coconut land dimana semua brangan dibuat sepenuhnya menggunakan batang pokok kelapa...dan disinilah juga kami berhenti tuk lunch....yang mana kami tak makan pun walaupun ada vegetarian food disediakan tuk kami since they are serving the others with non halal food...tak lalu leh weh...depa mana tau hukum hakam...so kami duk ler kat bangsal lain makan buah dan roti wat alas perut...tp tengok menu depa ..menggugat jiwa tul ler..ngan ikan talapia berdiri sweet sour...perggghhh...meleleh sey...selesai depa lunch kami meneruskan perjalanan ke Tortoise Island menaiki bot.
Tengok tu punya sedih dia nyanyi cam ade pisau kat leher ajer hehehe

Tortoise Island turun dari bot berjalan kaki ke another stop tuk minum teh madu...then berjalan lagi kali ke port kereta kuda yang sedia menanti kami tuk dibawa ke 2nd stop....tak sampai lima minit berkuda dalam keadaan hujan panas hampir2 basah kuyup gak ler...elok2 sampai ujan pun berhenti...di sini kami dibawa untuk melihat persembahan muzik dan nyanyian ....lagu2 yang dilagukan semuanye berkaitan ngan derita rakyat vietnam semasa perang...adeh satu apa pun tak paham...sambil tu kami dijamu ngan buah2an...akhirnya ada gak ler benda yang bole dimakan mujur gak bwk gardenia ngan tuna mayonis pe lg bedal ajer ler yang tu dulu karang...pengsan sapa nak jawab....then abih persembahaan kami bertolak to another stop.
Ya En. Hasrul kita mengasah bakat terpendam mendayung sampan

cam vietkong lak hahaha

tengok tu parang dia...so jgn bagi dia naik angin...sekali libas bercerai badan hehehe

Coconut Candy Mill....dari tortoise island kami bersampan lok...sian yang tukang kayuh sampan tu nyonya tua ajer...baru aje cecah kaki ke sampan ujan ler pulak....adoi...laki has dan laki aku mengambil kesempatan wat part time pendayung sampan lak bagus gak kami berjaya potong 2 biji sampan yg bertolak dulu dari kami....dalm 4 minit sampailah kami ke candy mill ...cam biasa tengok cara2 meraka membuat coconut candy...tapi mmg tak lalu ler depa tak pakai plastic glove pun buat candy tu...kot2 g tandas tah basuh idak tanga....korek idung ker hapa ker...tp yg plg aku suka tgk ...yang tukang potong candy tu....chop1 ajer parang dia pun bukan main lagi besar.....patut ler pekerja kat situ tekun ajer tak sembang2...agaknye takut ngan si pegang parang tu kot....sekali dia angin...zap...sekali libas ajer ....mau tercampak kepala dari badan...hahaha...

Akhirnye berakhirlah trip delta mekong kami....so kami bertolak balik semua ke jeti, perjalanan amat meletihkan....sampai ajer jeti terus naik bas....terbabebom ZZZzzzzzzzzzz...letih banget....3 jam perjalanan....Sesampai ajer di Saigon city kami decide tuk terus ke Halal@Saigon makan terus kat situ...malas dah balik hotel...kami terus amik cab ke Halal @ Saigon...sampai2 ajer ...terus ke Masjid berhadapan gan restoran halal @ saigon apa lg...sembahyang jamak...langsung terus tunggu masuk maghrib...selepas maghrib apa lagi...terus ke restorang ler kebulur giler...memacam order cam seminggu tak makan.....lepas dinner kami amik cab ke nite market...
Nite market kali ni byk gak ler beli sebenier tuk kengkawan...kali ni byk rembat sbb mlm ni mlm last...if we do not buy tonite...alamatnye...balik tangan kosong....ya ampun harus kena hanum tak de buah tangan hahaha....bersoping sakan until 12.00am....hhahah giler....then balik bilik....mandi solat...terus ZZZZZZZZZZZZZZZZ

4th Day...14th July 2009

Breakfast dalam bilik ajer abihkan stok makanan since today dah last day.....then seawal jam 9 pagi dah terjah Bent Thant Market....dan untuk sekian kalinya aku telah menyoping lagi kain jersey...menjadikan kain jersey ku 48 meter kesemuanya sekali...hahahaha giler...boleh balut mumia tuk 5-6 org tu wakakka....
Our last day lunch @ VN Halal

Then kami ber4 lunch di VN Halal....itu lunch terakhir kami memandangkan cik has akan berangkat balik flight jam 3 ptg...sedangkan aku lak flight pukul 7mlm tp diretime jam 9 mlm....ape lagi nak soping pun ujan....just lepak kat lobby hotel layan facebook Farm Town hehhee...jam 5 ptg kami bertolak menuju ke airport...giler ler jam sbb time org balik kerja...adeh stuck pulak dalm jam..perjalanan 45 minit jadi 1.30 minit...adeh...mujur ler kuar awal.....

Sampai airport bergegas check in then apa lagi meronda bagai ler kat airport....adeh meruntun jiwa tul ler...memacam butik branded ade...burberry ler....salvatore faragamo ler....gucci ler...tp apa yang aku rembat tak lain tak bukan hanya 4 ketul fm yang berharga 4usd sekeping....sign kedit kad lagi tu...pedahal sepanjang di Shopping di Saigon city tak de pun ku guna kad...hotel pun setteled guna cash...tetiba beli fm aku zassss kedit kad lak hahahaha...giler kan....

Flight kami bertolak balik ke Malaysian jam 9 mlm ..bapok 2 jam delay...atas flight bantai tido...sampai di LCCT jam 11.10 pm terus ke tempat lugage then terus menunju kuar dari arrival hall...adik pun dah siap menunggu...so terus ke mcdonald apa lagi...supper terus ler ...then terus bertolak balik ke Perak.....sampai diperak jam 3.15 pagi.....penat giler....

So geng abih ler corat-coret merapu log soping ku di Ho Chin Minh @ Saigon....dan aku lulus ngan cemerlang 4 flat terus....siap ada balance 200usd lagi....ehehehe...kalo g bandung jgn harap nak ade balance...

THE END

1 comment:

Zur said...

Naqies,

nak tanya, u dh beli kain byk2, kain jersey lak tu, sure luggage berat kan? brp kg u ambil luggage? and masa di hcmc airport, kastam ada kacau tak?

i baca forum, said ada yg kena byr extra for luggage walaupun berat x sampai pun.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...