Sunday, June 14, 2009

Trip to Penang & Bukit Merah

sebelum naik bus

"Yea yea adik naik bus"

Memandangkan 1st week of June aku busy teramat sangat ngan project launching on 6/6/09 then photography training lagi....so on the 9 - 10 June aku follow asben rombongan student ke Penang dan Bukit Merah.....kami berkumpul di Kolej Kominiti Kuantan jam 9.00 mlm sementara tunggu bas yang tengah memanaskan enjin....excited giler anak2 aku bila tau nak naik bas....ye ler biasa naik keta ajer kemana...pantang dengor naik bus terlompat2 depa...hehehe

Jam 9.30 mlm kami memulakan perjalanan dan berhenti di temerloh tuk sesi makan2...dah kenyang sambung balik perjalanan ....bila perut dah kenyang baru ler sedap nak tido kan.....adeh sakit badan weh tido dlm bas ni....perjalanan jauh lak tu...setelah 8 jam perjalanan kami sampai di R&R Bukit Merah, kami berhenti hampir 2 jam disini tuk mandi2 dan bersolat subuh.

student hotel catering

Jam 8 pagi kami bertolak terus menuju ke Penang yang mengambil masa 2, kami berhenti di Masjid Negeri tuk bersarapan...lepas dah isi perut kenyang2 kami menuju ke Bukit Bendara....ya ampun ramainyalah orang parking bas dah ler jauh kena berjalan lak then beratur adoi punya ler panjang Q sampai ke pintu kuar, jenuh beratur akhirnye sampai ler turn laki aku kat kuanter tiket....tengok punya tengok trip yang available pada pukul 12.45tghari....alamak laa ni baru kul 10pg, adeh jenuh ler pulak nak menunggu udah ler panas terik berpeluh2 dah aku ngan anak2...nak tawaf lot2 kedai kat situ pun paling lama pun 20 minit, last2 asben decide tunggu dalam bas atleast sejuk sikit ade aircond sambil2 tu bole gak berehat dan melelapkan mata.

Q di kuanter tiket

Jam 12.15 tghari kami bergerak ke station cable car sementara menunggu turn tuk naik ke atas....adoi hai panas terik satu hal dalam cable car tu pun dah macam sardin ajer rupanya ngan panasnya...apa ler kedekut tul ler at least pihak pengurusan renovate ler sikit cable car tu letak aircond idak ler hasab sangat ngan panas, sempit tak berangin dengan bau segala jenis bau lagi pening aku berjurai2 peluh kat badan ni...
di puncak Bukit Bendera

Hampir 5 minit perjalan kami berhenti dia pertengahan station tuk bertukar cable car tuk naik ke puncak....sampai aje ke puncak baru terasa betapa lega rasanya angin pun nyaman ajer cuma time tu yang tak syoiknye keadaan sekitar penang dari puncak bukit tak berapa cantik sebab berjerebu sikit...then we spent about 1 hour kat atas tuk berposing2 & bersoping ler apa yang patut, aku lak tak de benda lain ler cari kalo tak fm...
pemandangan turun dari bukit bendera

Then berkumpul di station tuk turun semula, jam menghampiri pukul 3.30 ptg ermm budak2 request nak berlegar2 di mall tapi takut karang terperangkap jam kat penang bridge lak so kita orang berenti di Corasta yang ala2 petaling street...aku cuma beli jeruk sikit dan yang lebihnye aku beli fm ....giler ler tengok fm kat sini ....bole ler tahan murah rm3 sebiji kat atas bukit bendera tu rm5 sebijik... abih soping di Corasta kami bertolak ke Taiping Golft Resort.

Jam 7 mlm kami sampai & check in di Taiping Golt Resort, then jam 8.30 mlm kami kuar dinner. Kami pergi ler cari food court di area Bus Station Taiping...kami sepakat memilih kedai RESTORAN SELERA IMPIAN yang ujung sekali berdekatan ngan traffic light....giler betul kedai ni sembelih kitaorg....

Yong Tau Foo amik tak penuh pinggan pun RM22 bila tanya pasai apa mahal sangat tokey tu leh jawab ooo harga sos lain, serbuk kacang n biji pun harga lain...bapak giler..... aku lak asben order udang goreng tepung sekali sampai dah ler kulit tak berbuang then tak masak bila pulang balik tokey tu bising2 then itu pun dia kira juga tuk bayar....mlm tu tuk makan nasi goreng kerabu, nasi pataya komando, me hun sup n 3 keping kew tew yong tau fu + 3 drinks RM48.50 termasuk rega udang yang mentah tu...bila cakap mak cik tu bole lak argue ngan kitaorg...dah ler tak minta maaf lagi nak charge padahal kitaorg pulang balik udang tu...last2 laki aku sound "Mak cik, saya takkan datang dah kedai ni lain kali, dengan orang lain pun saya akan pesan, jgn sesekali datang sini".. then kita org blah dengan rasa panas hati...sian kat student ler dah ler ada yang order tak sampai, rasa tak sedap then mahal..then balik otel tido...
macam2 aksi bebudak ni

Esok pagi2 lepas breakfast di cafe ade gap dalam 1 jam bebudak ni amik kesempatan berjimba di pool macam2 aksi terjun ade....
Jam 9.30 pagi kami teruskan perjalanan ke Bukit Merah Waterpark.....sampai2 ajer terus berbaris beli tiket...disebabkan air tasik surut time tu tak dapat ler kami ke pulau orang utan so just masuk taman botani dan mini zoo penat gak nak tawaf tempat ni...jam 12.30 tghari kami amik buffet lunch di Cafe Le Lac at RM25 per pax okey ler makanan dia kat situ cuma dah makin kurang variety from last year, bar salad pun dah tak de huhuhu....since kat luar masih lagi panas yang amat kami decide lepak2 dulu kat cafe then gi soping sikit2 kat lot2 kedai aku pe lagi soping fm tuk geng porem ler....kat sini aku dpt beli fm berbentuk coklat n bekas air Mcd nak tgk leh masuk blog fm ye..

Jam 2 ptg anak2 dah mengamuk2 nak masuk waterpark udah tak tahan dah....so tak leh nak soping lagi dah..terus ajer menuju ke waterpark....berendam kat situ hingga jam 6 ptg naik kecut2 dah anak2 aku....yg paling best tu dapat bawak anak2 naik water slide tuk adult walaupun tak cukup tinggi 1.2m sebabnye anak2 aku tak mo naik yang budak2 punya slide yang besar tu gak yang depa nak...mujur gak ler life guard situ bagi lepas duk nego ngan dia....kemain lagi anak2 aku ingatkan takut lagi dia suka ade...dapat ler naik 2 kali tu ajer yang lifeguard tu bagi...atleast merasa ler gakkan...
muka letih dah penat berendam

senja di bukit merah

Dah puas berendam kita orang bersiap2 balik ke kontan....berhenti di tapah tuk dinner Ya Allah ramainye ler umat manusia makanan pun banyak yang dah abih...so tak de pilihan makan ajer ler apa yang ada..tuk alas perut.....lepas dinner then sambung balik perjalanan ke kuantan....tp sebelum tu kami berhenti di petronas gombak dapat lah aku jumpa adik aku tuk collect fm LA yang kirim last mei...melompat2 aku dpt fm LA cam budak kecik hahaha....

Jam 5.30 kami sampai di kuantan....adeh penat giler....patutnya aku kena masuk kerja since tak larat lepas ajer subuh aku sambung tido, siap suruh asben antor sms ke opis aku tak larat nak masuk opis hehehe....