Saturday, February 9, 2013

Baung Nenas Lemak Cili Api

Assalammualaikum...
Lama dah nak masak lemak cili api ikan baung, baru 3 minggu lepas berkesempatan mencari dan mengulai ikan baung ni..sangat laa sedap direct puji diri sendiri hehehehe.. Qies beli ikan baung tu Rm22 seekor ok laa puashati masak sendiri bole makan 2-3 round tanpa risau terlebih kos hehe..

Jom layan resepi Baung Nenas Lemak Cili Api cara yang diajar oleh mak Qies, lain orang lain carakan, tak sama... curlast kan tepek gambo ikan dalam kuali lagi.. ni kalo mak nampak harus kena piat tingge huhuhu..
Baung Nenas Lemak Cili Api
 Bahan-bahan tumbuk
20 tangki cili api (nak lagi pedas sila laa tambah ye)
1 1/2 inci kunyit hidup
2 ulas bawang putih
1 biji bawang kecil

Bahan2 lain
1 ekor ikan baung size sederhana
1 batang serai diketuk
1 helai daun kunyit dihiris halus
2 keping asam keping
beberapa potong nenas 
santan pekat
sedikit air
garam

Cara-caranya
1.  Masukkan Santan pekat yang telah dicampurkan ngan sedikit air (agak2 laa berapa pekat kuah gulai yang uols nak) + bahan tumbuk dan masak dengan api yang sederhana dan sentiasa dikacau bagi mengelakkan santan pecah minyak.
2.   Masukkan ikan + asam keping + serai dan dikacau rata tunggu sehingga ikan masak, kemudian masukkan nenas + daun kunyit dan perasakan dengan garam.

Petua membersihkan ikan sungai terutamanya ikan keli, baung dan patin.
Bersihkan dulu ikan dan rendam didalam air asam jawa, kemudian ambil pisau dan kikis lembut lendir dibadan ikan2 (jangan dibuat kasar2, karang bukan lendir aje yang kuar abih segala isi ikan pun barai) dan bilas dengan air rendaman asam jawa tadi sekali lagi dan biarkan sebentar tapi jangan lelama sangat karang bila masak lerai abih isi ikan masa mengulai kuah nanti.

6 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Naqies

masa dulu2, ikan baung adalah lauk yg misti dihidangkan oleh mak apabila balik ke kampung....

Shamsiah Abdul Rahman said...

Qies,
Kasi frozen 1 tupperware. Dah tu post sini.. voleyy???

Atenyana said...

mcm sedappp je...:)

Naqies said...

Assalammualaikum, atuk, wah bestnye kepulangan dinanti ngan ikan baung..mmg sedap nak2 air tangan ibu..

Naqies said...

Akak sham tak dapat laa nak difrozenkan takut nanti sampai dah hancur itew ikan...

Naqies said...

Hai Aten, mmg sedap, try laa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Auto Backlink