Saturday, April 19, 2014

Bread Chicken aka Roti Berinti Ayam

Assalamualaikum...
Ari ni Qies nak kongsi resepi Bread Chicken atau nama melayunya Roti Ayam, senang dan mudah je nak membuatnya, rasa2 dah bosan makan nasi bole buat bread chicken ni, inti dalam tu ikut suka nak pakai ayam/daging atau seafood pun bole tarak hal laaa...
Bread Chicken @ Roti berinti Ayam
Bahan2nya
Roti secukupnya (ikut size bekas membakar yang uols nak guna yaaa
200gm isi ayam (berkisar)
3 ulas bawang putih 
1/2 biji bawang besar
2 sudu besar rempah kari
1/2 botol sos cendawan spaghetti 
Sayuran campuran
cheedar/mozzarella cheese 
1 biji telur (dicampur sedekit dengan susu segar + garam)
Basil
Oregano
garam
minyak tuk menumis

Cara2nya
1.  Tumiskan bawang putih dan bawang besar sehingga layu kemudian masukkan daging ayam kisar, kacau sehingga ayam masak, kemudian masukkan rempah kari dan gaul sebati.
2. Masukkan pula sos cendawan spaghetti dan kacau sebati, kemudian masukkan sayur campuran dan gaul sebati, masukkan basil dan oregano dan perasakan garam, tutup api bila telah masak.
3. Dalam bekas pembakar susunkan didasar bekas, roti yang telah dicelupkan dengan telur. kemudian tuangkan bahan tumis tadi keatas susunan roti tadi, setelah itu lapiskan selapis lagi susunan roti yang dicelup dengan telur diatas isi ayam tersebut dan ditaburkan dengan cheddar/mozzarella cheese sehingga menutup keseluruhan roti tadi, bakar pada suhu 150C selama 15 minit atau sehingga roti dan cheese tadi masak.

Selamat mencuba....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Auto Backlink